تحقیقات برای تجهیز ناوهای ارتش به سوخت هسته ای در جریان است
س: آخرین اخطاری را که دادهاید کی بوده است؟ سیاری: مربوط به این لنچی بود که مربوط به ما بود و در آبهای منطقه نظارت تقریبا برایش مشکل به وجود آمده بود، در حال غرق شدن بود و تقاضای کمک کرده بود. برابر قوانین حاکم بر دریا اگر یک شناوری در عرصه دریا برایش مشکلی به وجود بیاید، این روی سامانه ارتباطیاش در خواست کمک می کند و هر کشتی که نزدیک باشد باید به او کمک کند.
این لنچ ما تقاضای کمک میکند؛ ناو بیگانه نزدیک بوده و برای کمک میآید، اما چون این لنچ در نزدیکی مرزهای آبی ما بوده ما اینجا حساسیت نشان میدهیم که حتی به قصد کمک هم آن اجازه نداشته باشد که به مرزهای ما نزدیک شود چرا که ما خودمان در کمترین زمان ممکن، ضمن اینکه به او اخطار دادیم به آبهای ما نزدیک نشود، خود ما درمنطقه حضور پیدا کردیم و لنچ را نجات دادیم و آوردیم.
س: الان ما نیروی دریایی ما در آبهای آزاد تا کجاها پیش رفته است؟ سیاری: الان ما افتخار داریم که ظرف چند سال گذشته در اجرای تدابیر فرمانده معظم کل قوا از سمت جنوب شرق آسیا تا اقیانوس آرام، دریای جنوبی چین تا اقیانوس آرام دریانوردی کردیم، به سمت جنوب تا قاره آفریقا را دور زدیم و در اقیانوس اطلس حضور پیدا کردیم و از سمت غرب هم، خلیج عدن و بابالمندب و دریای سرخ را کانال سوئز و مدیترانه تا نزدیکی تنگه جبل الطارق دریانوردی کردیم. پنج ماه دریانوردی بدون اینکه نیازی داشته باشیم از جایی پشتیبانی بشویم یا نیازی داشته باشیم برای تعمیرات در جایی پهلو بگیریم، چون متکی به توانمندی خودمان هستیم. س: یک مطلبی از شما خواندم؛ اینکه وعده داده بودید ما به زودی تا ۱۲ مایلی ساحل آمریکا هم خواهیم رفت؟ سیاری: اول در مورد ۱۲ مایل بگویم که ۱۲ مایل آبهای سرزمینی هر کشوری میشود که ما الان میگوییم کسی حق ندارد، وارد آبهای سرزمینی شود. حاکمیت آنجاست، مرز ما انجاست. در آبهای منطقه نظارت هم هست اما عبور و مرور بی خطر در بعضی جاها مجاز است که قوانین خاص خودش را دارد، اما این ۱۲ مایلی که ما گفتیم مرزی است که دیگر کسی نباید نزدیک شود مگر با اجازه باشد.
به محض اینکه این مطلب را ما عنوان کردیم، دیدیم که کاخ سفید موضعگیری کرد. گفت که اینها نمیتوانند آنجا دریانوردی کنند، تجهیزاتشان محدود است، فقط میتوانند در منطقه خودشان دریانوردی کنند. روی موضعگیری که رئیس ستاد ارتش امریکا انجام داد بلافاصله کارشناسان رسانهای دست به کار شدند و موضعگیریهای مختلفی انجام دادند.
یکی آمد نقشهای کشید؛ یک خطی از بندرعباس به طرف مدیترانه و جبل الطارق تا سواحل غربی اقیانوس اطلس کشید و عنوان کرد که این ۹۵۰۰ مایل است که تقریبا ۲۰ هزار کیلومتر میشود و نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، توانمندی طی این مسافت را ندارد و نمیتواند در اینجا دریانوردی انجام دهد بنابراین ما این را خیلی جدی نمیگیریم.
س: چه توانمندی می خواهد؟ سیاری: توانمندی داشتن یگان شناور مناسب، سابقه و تجربه دریانوردی، مهارت خودب امکانات لازم روی شناورها که در همه ابعاد جواب بدهد؛ بحث دریانوردی، دریای خراب، مبارزه با امواج ارتباط رادار، سونار، توانمندی خود یگان شناور ابعاد مختلفی است که شما باید در اختیار داشته باشید تا بگویید من ۲۰ هزار کیلومتر را میروم و ۲۰ هزار تا هم بر میگردم آن هم در اقیانوس!
دریانوردی در اقیانوس با دریای معمولی و برد کوتاه خیلی متفاوت است. ما تصویر داریم، شما نشان میدهید که تمام ناو به جزء برد فرماندهی زیر آب میرود و بیرون میآید. در رول و پیچی که انجام میشود میبینید که نصف ناو از کمر زیر آب میرود و به بیرون میآید، ۴۰ درجه به چپ یا راست میخوابد؛ این توانمندی میخواهد و علم میخواهد.
ما هم گفتیم که ما قطعا این کار را انجام میدهیم و بعد به رسانهمان میدهیم که این نقشه را بکشند و بفرستند که ما این کار را انجام دادیم. قسمت اولش را هم انجام دادیم، اما همین دریانوردی ۱۵۰ روزه که عنوان کردیم، ما رفتیم و آفریقای جنوبی را دور زدیم و در اقیانوس اطلس حضور پیدا کردیم. یعنی مرحله اول کار را انجام دادیم و آنها هم میدانند و قطعا هم در مرحله دوم تا انجایی که آبهای بینالمللی و آبهای آزاد است که ما میتوانیم آزادانه دریانوردی کنیم این کار را انجام خواهیم داد که توانمندی این ملت بزرگ را به مرز نمایش بگذاریم.
س: این چیزی که گفتند که ناوهای ما میتوانند به سوخت هستهای تجهیز بشوند و اجازه آن را هم دادند و دولت تصویب کرد، در این زمینه کاری هم شده است؟ سیاری: اینها در مراحل تحقیقاتی است که در همان مراکز تحقیقاتی مربوطه روی آن کار میشود. آنهایی که از سوخت هسته ای استفاده میکنند، قطعا نیاز به تجدید سوخت کمتری دارند، میتوانند بیشتر دریانوردی کنند و امکان حضور بیشتر و طولانیتری را در مناطق دریا آزاد دارند.
س: از این جهت به ما خیلی کمک میکند؟ سیاری : بله خیلی کمک میکند
س: الان ما چند تا ناوگروه به آبهای بینالمللی اعزام کردیم؟ سیاری: ما تا امروز چهل و نهمین ناوگروه نیروی دریایی ما همین الان در خلیج عدن مشغول انجام دریانوردی است. حدود ۷-۶ یا بیشتر ناوگروه صلح و دوستی اعزام کردیم که تعدادی در خزر بوده است، ما تمام کشورهای حاشیه خزر را ناو گروه صلح و دوستی اعزام کردیم یا میزبان آنها بودیم، در جنوب هم به همین ترتیب بود.
س: واکنش کشورهای مختلف به این حضور ما چه بوده است؟ سیاری: واکنش کشورهای دیگر جالب بود؛ اولاً دنیا نمیتوانست باور کند بعد از انقلاب و بعد از ۸ سال دفاع مقدس و با تحریمهای موجود این توانمندی را داشته باشیم، که نه تنها نیروی دریایی ما سراپا باشد و توان رزمی داشته باشد، بلکه بتواند در آبهای آزاد جهان حضور پیدا کند.
این برای جهان تقریبا غیر قابل باور بود، اما وقتی که ما شروع کردیم این مسیر را حرکت کردیم و در جاهای مختلف حضور پیدا کردیم، نگاهها خیلی تغییر کرده است. علت آن هم مثلاً برداشتی که در بحث حضور ما در دریای میدترانه اتفاق افتاد یا وقتی که ما آفریقا را دور زدیم یا در جنوب شرق آسیا حضور پیدا کردیم، یا مستمر در خلیج عدن برای برقراری امنیت حضور پیدا کردیم، این خیلی جلوه به کار ما داد طوری که امروز کشورهای منطقه و فرامنطقهای ما را به عنوان نیروی دریایی مقتدر در عرصه دریا به ویژه در بحث امنیت خلیج عدن قبول دارد و به توانمندی ما احترام میگذارد. ما الان عضو رسمی همایش فرماندهان دریایی حاشیه اقیانوس هند هستیم.
س: این برخورد شما با دزدان دریایی هم جذابیت خاص خود را دارد؛ سیاری: بله، از زمانی که IMO درخواست حضور در خلیج عدن کرد، وقتی که دزدی دریایی افزایش پیدا کرد، چون میدانید که دزدی دریایی که افزایش پیدا میکند اقتصاد جهان آسیب میبیند.
س: امنیت از بین میرود. سیاری: امنیت که از برود، اقتصاد آسیب میبیند و هزینهها سنگین میشود. خلیج عدن یکی از مهمترین آبراههای دنیاست که بیشترین رفت و آمد ما در آن داریم چون تمام کانال ارتباطی جنوب شرق آسیا به اروپا و جنوب شرق آسیا به اروپا و به سمت شمال اقیانوس هند به کشور ما و به خلیج فارس، خلیج عدن است. سازمان جهانی دریانوردی درخواست کرد که هر کشوری توانمندی دارد و میتواند در این منطقه حضور پیدا بکند و کمک به اقتصاد جهان بکند و این امنیت را برقرار بکند، آنجا حضور پیدا کند. ما جز اولین کشورهایی بودیم که اعلام موضع کردیم و در آن منطقه حضور پیدا کردیم و کمک کردیم و تا حالا چندین تقدیرنامه از آن سازمان جهانی دریافت کردهایم؛ به خاطر کمکهایی که در بحث برقراری امنیت در منطقه انجام دادیم. برای جمهوری اسلامی هم تا امروز بالای۴۲۰۰ فروند کشتی تجاری و نفتکش را اسکورت کردهایم و امنیت آنها را برقرار کردهایم و به سلامت از منطقه خطر عبور دادیم تا آسیبی به اقتصاد کشور ما وارد نشود و اجازه چنین کاری را هم نخواهیم داد.
س: آخرین درگیر شما با دزدان دریایی کی بوده است؟ سیاری: دزدان دریایی الان به خاطر حضور مستمر ما و دیگر کشورها که هر کس به دنبال منافع خودش است در حال حاضر میزان حملاتشان کمتر شده است، مگر اینکه موقعیت را بسیار مناسب بدانند؛ چون میدانند که با آنها برخورد میشود.
س: ریسک این هم بالا است. سیاری: به نظر بنده بیش از ۲۵۰ مورد با اینها برخورد داشتیم. ما آمار داریم تا حالا ۲۵ کشتی متعلق به ۲۵ کشور جهان را کمک کردیم و نجات دادیم.
س: مهمترینها کدام بودند؟ به کجاها کمک کردید؟ سیاری: کشورهای جنوب شرق آسیا بودند، کشورهای حاشیه اقیانوس هند بودند که ما کمک کردیم.
س: آمریکاییها تا حالا گرفتار نشدند؟ سیاری: بله، ما به کشتی آمریکایی کمک کردهایم. کشتی چینی را کمک کردیم که یکی از کشتیهای چینی را دزدیدند و ما رفتیم آنها را نجات دادیم.
س: کوتاه تعریف میکنید؟ سیاری: سال ۹۱ بود که یک کشتی جمهوری اسلامی ایران را در ۶ فروردین در نزدیکی مدار ده درجه یعنی زیر هندوستان به سومالی، زیر آن خط و بالای ۲۵۰۰ هزار کیلومتر آنجا کشتی ما را ربودند، چون منطقهای بود که ما حضور نداشتیم، اقیانوس خیلی گسترده است، ما در خلیج عدن یک کانال ۱۵۰۰ کیلومتری را اسکورت میکنیم، اما خارج از این منطقه کشتی ما را دزدیدند و ما ظرف ۴۸ ساعت توانستیم آن کشتی مان را که داشتند به سرعت به سمت سواحل سومالی میبردند و حدود ۱۰۰ هزار تن هم شکر داشت، توانستیم این کشتی را نجات بدهیم و برگردانیم. تقریبا ۶ روز بعد از این یک کشتی چینی را در منطقه دزدیدند و چون کشتی چینی آن نزدیکی نبود که کمک کند، دولت چین از ما درخواست کرد که ما کمک کنیم و ظرف ۲۴ ساعت توانستیم کشتی چینی ربوده شده توسط دزدان دریایی را نجات دهیم و به کشور چین تحویل دهیم که خیلی هم قدردانی کردند. کشتی آمریکایی هم به همین ترتیب بود؛ در منطقه خلیج عدن دور از اسکورت خودشان قرار گرفته بود، تیمهایی به آنها حمله کردند و ما نجات دادیم و برای ما فرق نمیکرد که این کشتی آمریکایی است یا هر جای دیگر است. برابر قانونی که اگر خواستند حمله بکنند به کشتی، ما کمک بکنیم، کمک کردیم و دور کردیم.
س: آمریکاییها تشکر کردند؟ سیاری: آنها خب در دریا تشکر میکنند، ولی ما به تشکر آنها کاری نداریم؛ آنها خیلی دلشان میخواهد که با ما تماس برقرار کنند، خیلی دلشان میخواهد با ما ارتباط داشته باشند اما ما ارتباط نداریم.
س: واقعا توی عمل هم این را نشان داده اند؟ سیاری: بله. در عمل هم نشان دادند صدا میزنند اما ما جواب نمیدهیم. فقط یک مورد اتفاق افتاد در دریای جنوبی چین ناوشکن سبلان ما در حال دریانوردی به سمت اقیانوس آرام بود. کشتی صداش کرد چون معمولا کشتیها از فاصله دور همدیگر را نمیبینند و صدا میکنند که مثلا مسیرتان کجاست و به کجا میروید و یک چنین ارتباطاتی برقرار است. کشتی ما خودش را معرفی میکند که ما ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سبلان هستیم، در این مسیر دریانوردی میکنم و میپرسد که شما که هستید و آن خودش را معرفی میکند که از کجاست و او از ما سئوال میکند که شما این جا چکار میکنید؟ بچههای ما قاطعانه جواب میدهند که شما اینجا چیکار میکنید چرا که اینجا نزدیکتر به ما است. شما در این منطقه چیکار میکنید؟ شما باید این منطقه را ترک کنید و بروید. بعد میگویند که ما کاری نداشتیم فقط میخواستیم بگوییم دریای اینجا خراب است و شما اذیت میشوید. بچههای ما پاسخ میدهند که شما نمیخواهد دلتان برای ما بسوزد، ما مردان دریای سخت هستیم. دریانوردی هم میکنیم و از دریا هراس نداریم و آنهایی که نباید اینجا باشد شما هستید. اگر شما منطقه را ترک کنید خیلی بهتر است.
حرکت در مدیترانه را هم میخواستم خدمت شما بگویم که وقتی ما برای اولین بار از کانال سوئز عبور کردیم و در مدیترانه حضور پیدا کردیم، یک حرکت بزرگی بود. کانال سوئز در خاک مصر است. درست است که اولین بار کانال سوئز را ایرانیها حفر کردند. ما در سابقه دریانوردیمان خیلی قوی بودیم البته این کانال نه، ولی کانال اصلی که مدیترانه را به دریای سرخ وصل میکند، توسط ایرانیها در ۲۵۰۰ سال قبل حفر شد. این در خاک مصر است و مصر عوارض از کشتیها میگیرد، وقتی عبور میکنند. یعنی هر کسی میخواهد عبور کند چه تجاری باشد چه نظامی، باید یک پروسه اداری را طی کند. ما هم به دنبال این بودیم که به ما جواز عبور بدهند. زمان «نامبارک» بودآ به ما مجوز نمیدادند و ما یک هفته تمام پشت کانال سوئز مانده بودیم، وقتی به مسئولین میگفتیم یک هفته است به ما مجوز نمیدهند عبور کنیم علی رغم اینکه پول هم به حسابشان ریخته بودیم و چون ناو ما نظامی بود اجازه نمیدادند.